Annons:
Etikettdin-dp
Läst 819 ggr
Maria & Armani
2014-03-01 09:36

Vaktar din dp vid dörren?

Som rubriken lyder? Hur mycket vakt har din dp i sig? Och om den nu vaktar, hur löser du situationen om det kommer en okänd person på besök? Min hund skäller när det knackar på dörren, kommer någon han känner blir han jätte glad!! Annars tycker han det är onödigt med besök :)

Annons:
dorismatte
2014-03-01 11:32
#1

Doris var ganska duktig när hon var mindre och brydde sig inte så mycket om dörren. Sen satt hon där en dag och fick posten över sig, vilket har skrämt upp henne rejält. Nu är dörren/ ljud utanför och speciellt posten mycket farligt. Hon har dock blivit mycket bättre de senaste månaderna.

Hon vet att hon ska sitta på sin plats (en pläd i hallen) när det kommer någon eller när vi håller på och klär på/av oss ytterkläder. Är det någon hon inte känner som kommer igenom dörren så skäller hon lite, men vet att om hon sitter still, tyst och tittar matte i ögonen får hon godis och beröm. Det är på rätt väg. Sover hon när det ringer på dörren får hon panik och skäller/ylar så man verkligen hör att det kommer någon ;) Just när det ringer på dörren är det några skall som gäller, men sen sitter hon relativt duktigt :)

Hon kan ibland ligga i soffan och småmorra om det är någon som går i korridoren utanför, men skäller mycket sällan nu för tiden. Vi ignorerar att hon skäller, går till dörren när vi vill (dvs en stund efter att det ringt) och väntar på att hon ska lugna ner sig.

MikaTela
2014-03-01 18:43
#2

Min gammelhund vrålar okontrollerbart när det kommer någon tyvärr. 
Så om det inte är husse som kommer hem så brukar jag antingen stänga in honom i vardagsrummet eller hålla honom under ena armen. Då han också är en rymmare.

Min lilla Qiwi har inte alls mycket vakt i sig, hon hakar ibland på Nisse men kan likväl nöja sig med att ligga och mysa med mig i soffan.

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

mysan82
2014-03-02 10:15
#3

Min 10 månaders ger bara ifrån sig sk. Varnings skall. Jag pekar mot hennes sov korg att hon ska lägga sig där. Sen får hon komma fram och hälsa efter en stund. Det funkar än så länge iallafall. Hon får inte hälsa förrän jag säger att det är okej.

Sarah-S
2014-03-02 10:21
#4

Jo min tjej skäller och morrar när det kommer folk till oss. Rusar skällandes till dörren.

Jag brukar ofta ta upp henne i famnen eftersom jag vet att hon ändå inte vill hälsa och kommer därför inte heller "bli klar" med de som kommer på besök om hon får vara på golvet. Dessutom startar varje hälsningsförsök från besökaren en ny utskällning 

När folk tagit av sig och kommit in släpper jag ner henne och säger åt henne att gå iväg, efter ett tag brukar hon komma fram igen och lukta igenom besökarna när vi är upptagna med annat, sen går hon och lägger sig igen. Främmande människor är inte hennes grej så att säga

Om det är någon hon känner blir hon tyst så fort hon ser det och hälsar istället översvallande.

Hon kan även ibland ligga på soffans ryggstöd och muttra åt grannar/rådjur/katter och annat hon ser utanför fönstret. Det gör mig ofta mer irriterad än att hon larmar när det kommer besök

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Upp till toppen
Annons: