Annons:
Etikettövrigt
Läst 1353 ggr
dorismatte
2013-11-25 17:55

Hunddagis/Dagmatte?

Hej! Vi har diskuterat lite här hemma om hunddagis eller dagmatte är att föredra, men tycker lite olika. Tänkte alltså kolla med er om ni kan komma med något nytt i vår diskussion?

Hunddagis- Tryggt eftersom de alltid finns där. Bra att träffa hundar i alla raser och åldrar. Aktiveras tillsammans med andra hundar (socialt). Kanske inte får den uppmärksamhet de behöver? Får sitta ensam i en box under dagen?

Dagmatte- Hamnar i centrum. Får aktivering på den nivå hunden behöver/kräver utan att ta hänsyn till andra hundar (i alla fall inte så många). Kan få mysa mycket (vår Doris älskar mys…). Osäkerheten att dagmatten kanske "säger upp" oss? Hunden får inte träffa många olika hundar (socialt)?

Vad vi förstått är det inte så stor skillnad i pris mellan dessa heller. Vad föredrar du? Vad har du att säga (både för- och nackdel) om de respektive alternativen?

Annons:
Ellenor123
2013-11-27 16:44
#1

Tycker och tänker precis samma som du. Däremot tycker jag inte att dagmattar brukar kosta lika mycket som dagis. Nu vet jag inte vart du bor men här i Sthlm kostar dagis ca 2800-3000 och en välbetald dagmatte får nog 2000. Observera, endast min erfarenhet. Jag föredrar helt klart dagmatte men en dagmatte kan ju som sagt säga upp sig - men om man skaffar sig en schysst dagmatte så säger hon nog till väl i tid, så du hinner hitta en annan. Doggywalkers kostar lika mycket som hunddagis, här i Sthlm, och då tar bara dom ut din hund på en 40-minuterspromenad.. svindyrt.

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

dorismatte
2013-12-02 13:40
#2

Jag tänkte väl mig att 2000 för en dagmatte och 2100- 2500 för hunddagis (här i Luleå), ett ganska likvärdigt pris enligt mig :) Nu verkar det som att båda de hunddagis som vi hittat i Luleå är fulla så det blir dagmatte tills det i så fall finns en ledig plats. Om vi trivs med dagmatten behåller vi henne/honom (kan ju faktiskt vara en daghusse :) ) såklart.

Man kanske skriver ett kontrakt med dagmatten, där man kan skriva in uppsägning av "jobbet"/platsen ska sägas till innan en viss tid? En säkerhet både för oss och den tänkta dagmatten.

Har ni några tips på vart man kan hitta en bra dagmatte? Lägga ut annons på blocket? Sätta upp lappar i matbutiker? Vi vill ju inte lämna henne hos vem som helst… :)

Qmab
2013-12-17 17:20
#3

Jag hade Vincent på dagis när jag pluggade i Sundsvall. Tyckte det var perfekt! De satt visserligen i boxar och hade inte någon människa hos sig hela tiden, men ett par gånger om dagen var det alltid in folk och aktiverade dem eller bara satt med dem. Sen hade de ju varandra! I Vinnes box satt det 5 eller 6 mindre hundar, varav en till dp som vi ibland träffade utanför dagis också. Sen hade alla boxar någon typ av soffa eller fotölj. Vilket kändes väldigt trevligt. Så under de förutsättningarna tar jag nog dagis före dagmatte. Jag hade en trött och glad hund på eftermiddagarna för han hade varit aktiverad under dagen. Tror inte att en dagmatte kan aktivera på samma sätt som ett gäng kompisar på dagis. Sen så behövde min den sociala träningen också då han inte träffade så mycket hundar utöver det.

#2 Jag bor i Luleå! Visste inte att det fanns två dagis här! Vilket är det andra? Det på Kronan har jag inte fått så bra vibbar av så det vore ju trevligt om det finns fler!

dorismatte
2014-01-07 14:11
#4

Det är tre stycken som jag har hittat. Ett var att personen i fråga skulle ha nyckel hem till oss och hämta hunden efter vi gått till jobbet samt lämna hunden innan vi kommer tillbaka. Ja, inget som känns bra. Vi kontaktade inte ens detta.

Det andra var just Kronan och jag kan hålla med dig. Känns inte vidare bra. Det tredje var en ute på Bergnäset, vilket verkade superbra! Synd bara att det var fullt.

Mitt schema är tunnare än vad jag trodde så ännu är det ingen brådska att hitta något. :)

Vad kul med en till DP i Luleå! Träffar du några andra Dp-ägare här? Vore ju kul för Doris att få leka med fler av sin sort, hittills har hon träffat en som direkt blev en favoritlekkamrat :)

Upp till toppen
Annons: