Annons:
Etikettdin-dp
Läst 1754 ggr
dorismatte
2013-08-04 19:45

Låt oss presentera nykomlingen Doris!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag och min sambo har skaffat oss en dvärgpinschertik som nyss fyllt 5 månader. Hon heter Doris och är helt fantastisk! Doris har fått uppleva många olika miljöer så som skog, stad, strand, tågstationer, tåg, flyg, båt, bil och skärgård. Hon verkar tycka att det är spännande men lite läskigt med nya saker och vänjer sig väldigt fort när hon förstått att det inte är någon fara.

Hon fullkomligt älskar att ligga och vila i solen på balkongen. Hon vill alltid krypa in under filten i soffan och vill ligga nära på kvällarna när vi kollar på film. Att sitta still på stranden eller på en parkbänk och bara titta på människor samt hundar är också spännande men svårt.

Doris tycker att det är jätteläskigt att träffa nya människor, då brukar hon stå och tokskälla på dem. När hon får godis av dem lugnar hon sig lite, men när de nya ställer sig upp igen och går börjar hon igen. Hon brukade skälla på förbigående människor, hundar och cyklister men har nu lugnat sig och drar oftast bara åt det hållet med en osäkert viftande svans (med undantag för cyklister, vilka hon inte bryr sig om alls längre).

Det var en liten presentation av lilla Doris och vi har en liten fråga till er andra dvärgpinscherägare, angående just föregående stycke. Hur ska vi gå tillväga för att hon ska klara av möten med nya människor bättre? Att hon är osäker och inte riktigt vill hälsa gör oss inget, men att hon står och skäller på dem sådär gillar vi inte riktigt…

Annons:
Camalis
2013-08-04 20:17
#1

Hejsan, Jag brukar aldrig låta folk locka med godis på en hund som är osäker. Att nonchalera är bästa medicin då de är nyfikna och till sist går fram och nosar. Lite nyfiken vilken kennel er Doris är från?

dorismatte
2013-08-04 20:36
#2

Okej! Tack för svaret :) Har läst många olika artiklar om hur man ska göra och tror nog att du har helt rätt! Ska prova det nästkommande gånger och se om det blir någon förbättring!

Hur ska man göra de gånger hon bara står och maler på? Vi kan uppleva det lite pinsamt och vill instinktivt säga till henne… Ska vi bara ignorera det då också?

Doris kommer från kennel Starpinsch. :)

Sarah-S
2013-08-05 09:28
#3

#2 Jag tycker att det bästa med osäkra hundar är att låta dem hälsa på främmande människor i sin egen takt
Ett bra sätt att lära sig att känna sig avslappnad är att veta att man inte MÅSTE hälsa och att de inte tränger sig på genom att locka och pocka. Då blir möten med främmande personer mer avdramatiserat.
Jag tycker att man ska avleda valpen om den skäller på folk, man kan lugnt och metodiskt tala om för den att människor behöver man varken hälsa eller skälla på.

Träna sedan möten med främmande människor i er trygga hemmiljö, alltid har man ju släkt och vänner som kan komma på besök.
Be även dem nonchalera valpen och dela ut godis när de kommer så de kan ge valpen om den självmant tar kontakt. Då endast genom att sticka ner handen med godisen, inte fördjupa kontakten med att böja sig ner över den, prata och försöka klappa den

Låt det ta sin tid och bygg självförtroendet på valpen så att den blir säker på att det inte händer obehagliga saker när man spontant tar kontakt med nya människor.

Jag skulle även "skydda" valpen genom att tala om för de som vill hälsa att du och valpen inte vill det. Det kan vara lite besvärligt och folk tycker man är konstig men en valp är inte allmän egendom och det är du som bygger er framtid

Lycka till!!

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

dorismatte
2013-08-05 13:33
#4

Tack för ett mycket utförligt svar och nu känner vi oss mer trygga i metoden! Hon är ganska tuff vanligtvis och älskar äventyr, så jag tror att hon kan växa med detta när hon väl förstår att nya människor inte är någon fara. 

Vi tycker att det är jättekul att vi hittat denna sida där man kan prata om sina dvärgpinschrar med varandra. Rasen är ju för underbar!

Ännu ett tack för svaren! :)

Camalis
2013-08-05 21:26
#5

Det finns ett halsband att köpa hos vet eller i djuraffär. Adaptil heter det. Det avger feromon, ett syntetiskt motsvarighet till "appeasing feromon" tiken avger från juverområdet efter valpning. Mer om detta kan du läsa på
http://www.adaptil.se/

Kanske du känner till detta redan.
Jag sätter detta på mina valpar som ska åka längre vägar till sina valpköpare för att de ska få bästa möjliga trygghet vid flytt.

dorismatte
2013-08-05 22:00
#6

Hej!

Ville ge er en liten uppdatering. Har idag testat att bjuda hem en vän som Doris aldrig har träffat för att testa metoden och vi såg en helt annan reaktion. Hon skällde ingenting och efter att ha suttit i soffan i knappt en minut stod hon framför honom och luktade på hans ben. Efter några minuter hade hon hoppat upp i soffan och försökte få kontakt med honom - hon ville ha godis, kel och bus. Fantastiskt!

Hon måste helt enkelt bara känt sig hotad när vänner lockat på henne. Vår vän lät henne vara under hela besöket och gav henne bara godis vid kontakt. Han fick även klappa henne och titta på henne utan reaktion.

Vi får se om det fortsätter så här bra! :)

Annons:
dorismatte
2013-09-20 09:03
#7

Ännu en uppdatering! Jag vill verkligen tacka för alla fina tips ni gav oss! Doris är nu en "helt annan hund" när vi får besök eller träffar på någon utomhus. Hon VILL till och med hälsa på människor om de kommer emot oss och hälsar på mig eller sambon på promenader. Ett eller två små skall kommer ju såklart, men nu är det av glädje! Svansen viftar och hon vill leka.

När vänner kommer hem till oss är det lite annorlunda. Hon blir ganska glad, men skäller mycket mer. Vi misstänker att hon känner sig lite kluven. Hon vill hälsa, busa och leka, men vill också vakta lägenheten. Vi fick tips av valpkursledaren att ha en plats i hallen (en fäll eller liknande) där vi lär henne att sitta när vi pekar på den. Detta använder vi nu när vänner kommer på besök. Hon får sitta där och vänta på sin tur (åh, vad det är svårt… hela kroppen skakar av lycka). Sen får hon hälsa. Då blir hon ju superlycklig också! :)

Nu tänkte jag kolla med er om ännu fler tips. Doris har börjat med att "attackera" (biter/nafsar lätt och slickar massor) ansiktet och näsan när hon busar och leker. Hon gjorde det lite innan, men nu har det blivit värre. Detta gillar vi inte, och vi puttar bort henne lätt samt avbryter leken när hon gör så. Men det fortsätter nästa gång… Har ni upplevt samma med era DP:s? Har ni några tips? :)

Tack ännu en gång och kram!

Anna-Helga
2013-09-22 20:34
#8

Så härligt att det går åt rätt häll för er!

Upp till toppen
Annons: