Annons:
Etikettot-off-topic
Läst 1681 ggr
Anna-Helga
1/22/13, 10:33 AM

22 Januari

Idag är det kallt som sjutton igen! Ska åka till djuraffären med Tessie och klippa hennes klor, Hon hatar det och där finns en tjej som är SÅ duktig, så då behöver inte jag vara bad guy utan det får någon annan ta på sig! :)

Ha en fin dag alla!

Annons:
Crazzysazza
1/22/13, 11:19 AM
#1

Jag klipper klorna på alla mina även om de inte tycker om det och de tycker att jag är super hemsk ;) Men jag ser det som viktigt att de ska se att jag är med även när det är en sån obehaglig grej som att klippa klorna och att det går bra och sen blir det massa bus. Då får vi lättare vid andra obehagliga grejer som på utställningar tandvisning och liknande då vet dom att om de gör detta så blir det lek och godis sen :)

Anna-Helga
1/22/13, 11:20 AM
#2

Jag gör det också på hundar som tycker det är obehagligt, men med Tessie är det på en lite annan nivå, det är total ångest och panik och hon mår inte alls bra av det. Därför låter jag någon annan göra det. Det går dessutom bättre då. Jag skulle tro att hon varit med om något riktigt trauma i samband med kloklippning tyvärr…

Crazzysazza
1/22/13, 11:29 AM
#3

Hade en sån hund Klicker tränade honom och han fick klick och godis först varje gång jag fick massera tassen sen varjegång klotången kom nära och sen varje gång klotången nuddade klon och sen Klippte jag en lien bit på en klo sen var det bra för den gången sen gjorde jag exakt samma procedur tills alla klor var klippta. Efter 1 tass gick det bra att utöka till 2 klor och sen var träningspasset slut. Jag tyckte det funkade super och tillslut kunde jag klippa klor utan att han behövde godis och bus när sista klon var klippt. :)

Anna-Helga
1/22/13, 11:30 AM
#4

Ja det låter ju toppen!

Crazzysazza
1/22/13, 11:34 AM
#5

Men det är mycket jobb för att få en hund som är rädd för kloklippning att tycka att det är okey.

Tråkigt när det blir en sån känslig grej för hunden när det är en sån sak som man måste göra.

Anna-Helga
1/22/13, 11:39 AM
#6

Usch ja fy sjutton. Påminner om en bullterrier jag hade som var skotträdd och rädd för åskan och darrade flera timmar före och efter åskvädret och kissade på sig av skräck… Det är inte roligt att se dem så! Rynkar på näsan

Annons:
Crazzysazza
1/22/13, 11:44 AM
#7

Nej fy jag har aldrig haft en skott rädd hund. Eller jo Cockern jag hade vart skrämd en nyårsafton då de sköt upp en raket vid 6 precis när vi skulle gå ut som exploderade ovanför huvudet på oss. Då var hon rädd i några timmar men hon var jätte lättlärd och jag klickade vid varje smäll och hoppade och dansade som om det skulle vara det roligaste som finns och efter en liten stund kom hon ut ifrån bordet hon gömt sig under och var med och tittade glatt. Sen nyåret efter var det inga problem men jag var lika glad och klickade då för att förstärka lite :)

Anna-Helga
1/22/13, 11:45 AM
#8

En artikel om klickerträning skulle uppskattas, i alla fall av mig! Skrattande

Crazzysazza
1/22/13, 11:47 AM
#9

Urk är så dålig på att förklara grejer irroniskt nog. Jag vill bli hundtränare men har svårt att förmedla mina kunskaper i ord :)

Anna-Helga
1/22/13, 11:49 AM
#10

Då kan du träna på det nu! Perfekt tillfälle! Haha! Flört

MikaTela
2/2/13, 1:12 AM
#11

Jag har valt att slipa min hunds klor istället för att klippa. Fungerar mycket bättre. Om dom rycker till finns ingen risk att skada pulpan (har fått slipen på mina egna fingrar flera gånger utan sår eller liknande). Dessutom blir klorna mycket mjukare i kanterna än nyklippta klor som blir så vassa. :S

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

Upp till toppen
Annons: