Annons:
Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 4477 ggr
Anna-Helga
2013-01-09 09:00

DP hälsa

I dagsläget visar försäkringsbolagens rapporter att dvärgpinschern är en ras utan större skador eller sjukdomar. Utan att vara ett krav har de flesta uppfödare hitintills ögonlyst och/eller patellaundersökt sina hundar före avel. Även en del valpköpare har undersökt sina djur. Dvärgpinschern är inte i någon stor utsträckning drabbad av dessa sjukdomar.

Har din hund drabbats av sjukdom eller skada? Min Benny fick njursvikt, annars känns det som att det är en frisk och sund hundras i det stora hela!

Annons:
Crazzysazza
2013-01-09 11:50
#1

Jag har en hane med lindrig demodex och patella luxation de andra är friska och krya

Anna-Helga
2013-01-09 15:19
#2

Aha demodex är ju besvärligt har jag hört? Är det vanligt på DP, vet du det?

Crazzysazza
2013-01-09 17:01
#3

Det är ju en sjukdom som går i rasen så den lär ju vara hyffsat vanlig. Min fick bara utslag en gång så behandla vi sen har det inte varit någe mer men hade en blandras hörut som tappade all päls på nosen. Det var inte lika lätt, dock fick han somna in kort efter då han hade kraftiga höft fel och vart aggresiv.

Anna-Helga
2013-01-09 17:11
#4

Usch ja det finns mycket tråkigt de kan råka ut för! :(

BandiitQueen
2013-01-22 23:57
#5

Min kille är allergisk emot både ägg, majs och vete. Då han får utslag ,mjällar massor och blir riktigt dålig i magen.
Sen även nu i höstas 2012 så va han med om en blödning i ryggen (emellan kotorna) så han blev förlamad ifrån ryggen och bak.
Blev en akut resa till strömsholm där han blev liggandes kvar i ett par dagar. Vi fick hämta hem han när dom ansåg att han kunde kissa utan kateter.
Han va då nyss fyllda 7 men alltid varit pigg så folk trott han varit 3. :)

Efter den här pärsen nu så har vi haft månader av rehab och återbesök, träning hemma. bärselar och allt. Min sambo fick stanna hemma för Castor fick inte lämnas ensam ifall han skulle falla omkull iomed ett försök och stå.
Igår så har vi kommit så långt (På en VÄLDIGT kort tid) att han orkar gå upp för trappor själv. Haltar inte runt och börjat bygga muskler på bakbenen igen.

Vi vet fortfarande inte varför blödningen uppstod och det är inte vanligt heller så vi hade rent utav otur. Men med en hund som har en kämpa glöd till 1000. Jag hoppas att till sommaren 2013 så kan vi börja träna våran lydnad och börja gå betydligt längre promenader än vi gjort.

Hoppas jag skrivit så det är läsbart, är lite sent men blev så glad över att se att det fanns en sida för bara DP. :)

^_^ / Martiina

Anna-Helga
2013-01-23 08:10
#6

Ja det finns mycket konstigt! Men ändå härligt att läsa om er kämpe! Hoppas verkligen det kommer bli bra!

Annons:
DinJejja
2013-01-23 11:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Min kille är inte allergisk mot något eller har någon sjukdom. :) Frisk som en nötkärna!

Dock har han råkat ut för en riktigt hemsk olycka för snart 2 år sedan.

Min kompis var hundvakt när jag var i london med familj. Hennes stora systers hund (en rysk lajka) kom på besök och han har alltid funkat ihop med deras hundar. (dom har en drös småhundar). Alf har inga problem med andra hundar heller.

Men på något sätt fick lajkan för sig något. För utan förvarning bet han Alf rakt över ryggen och vägrade släppa. Alf hängde som en liten trasa i munnen på lajkan. Min kompis och hennes mamma fick jättepanik när hunden i släppte Alf. Slog och sparkade och drog men han bara stod där med Alf i munnen. Sen av "misstag" drog dom honom i nackskinnet och då släppte han Alf. (han är jakttränad att släppa byten när man tar honom i nackskinet).

Alf blödde och var jätte förvirrad. I hundranittio till närmaste veterinär som konstaderade att dom inte kunde göra något för honom och skickade dom vidare till närmaste djursjukhus 15mil bort. Så inlindad i gladpack och filtar och med min kompis som gav han luft i nosen körde dom till djursjukhuset på 30 min (när det i vanliga fall tar ca 1h).

Väl på djursjukhuset fick han dropp, rönkades m.m. Dom kunde konstatera att 6 revben(hela ena sidan) var brutna. Punkterad lunga och stor blodförlust. Såg inte ljust ut. Och på grund av väldigt låga värden vågade dom inte operera. Han hamnade i en typ av kuvös för att hålla värmen med dropp och bloddropp. 
Min kompis fick åka hem. Fanns inte så mkt mer att göra. Dom skulle ringa när dom visste om dom kunde operea eller ej.

Dagen efter ringde dom och sa att antingen dör han för att vi inte opererar eller så dör han under operartionen. Vi provar att operara och hoppas på det bästa.

Allt detta medans jag var olyckligt vetande i London.

Han klarade operationen. Men det var några riktigt kritiska dygn. Han låg kvar på sjukhuset i en vecka.

Jag var hemma när han skulle hämtas och vilken syn när dom hämtade honom. Så liten och tanig! Med tratt, stort bandage och bortrakad päls! Men så glad! :)  
Smärtstillande i någon månad och pencillin. Massa stygn på ena sidan.

Min älskade lilla vän lever idag utan några som helst men. Han är inte rädd för stora hundar eller något sådant. Han iof inte träffat hunden som bet honom och kommer heller inte att få göra det.

Ända som syns efter detta är ett tunt ärr på ena sidan avr kroppen och några få vita strån på ryggen. :)

Crazzysazza
2013-01-23 12:07
#8

#7 gud vilken mardrömms Berättelse just sånna grejer gör att jag är livrädd att lämna mina hundar i andras händer maken tycker att jag är super fjantig men de är ju mina bebisar och vad jag skulle strypa den människan som gjort att de gjort illa sig..

BandiitQueen
2013-01-23 14:30
#9

#7 Gud så hemskt. Men vilken kille som är stark att klara sig efter något sånt! Vilken kämpe!

^_^ / Martiina

DinJejja
2013-01-23 15:50
#10

# 8 Jag är också jätte nojig att lämna bort min hund efter det. Är mkt noga med vem som får ta hand om honom. Helst ska dom vara hundfria men ha hundvana. 
Klart! Det är ju ens bebis, ens allt!

#9 En riktigt kämpe. Personalen på djurjukhuset berättade att han var pigg i ögonen hela tiden. Att han själv aldrig gav upp liksom. Han försökte lyfta på huvudet och kolla vad som hände runt omkring. Tror det var det som gjorde att han klarade det. Han blev även kallad Alf den tappre av dom. :)

Usch de är så jag måste krama honom extra nu när jag tänker på detta igen! Mitt lilla hjärta

skrabbe
2013-01-23 18:15
#11

Hemsk historia om lilla Alf! :(

Min lilla grabb är patella undersökt utan anmärkning och ögonlyst utan anmärkning. Frisk och kry är han. Dock har han fått en sväng av juvenil lokal demodex, vilket är det icke-ärftliga relativt ofarliga formen av demodex. Han har en liten kal fläck på halsen som förshoppningsvis läks inom en snar framtid.

maravilla
2013-02-03 15:54
#12

Mina tre är ögonlysta UA, två har patella UA men mitt lilla måndagsexemplar Lipton har grad 1, hans föräldrar och syskon är UA.

Gamla Farbrorn snart 11 år har fått förstorad prostata vilket han behandlas för nu. Tror han har fått lite sämre syn med åldern också.

Lipton fick magkatarr över att bo granne med en löptik så han behandlades för det och blev chipkasterad för ett år sen. Nu har vi flyttat så kan kommer förmodligen inte chippas eller kastreras igen.

Annars pigga och friska!

Upp till toppen
Annons: