Annons:
Etikettfoder
Läst 8376 ggr
MichaelaL
1/21/12, 1:01 PM

Vilket foder ger du din/dina hundar?

Som rubriken lyder. Vilket foder ger du till dina vovvar?

/Michaela Lundgren
SaM - Smycken av Michaela
S*Glömstaskogens Norska Skogkatter

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Blogg: Michaelas DP (http://michaelasdp.blogg.se)
Blogg: SaM - Smycken av Michaela (http://smyckenavmichaela.blogg.se)
Hemsida: SaM - Smycken av Michaela
Hemsida: S*Glömstaskogens (http://www.glomstaskogens.com)

Annons:
Anna-Helga
1/8/13, 9:17 AM
#1

Jag ger Royal Canin mini och mini junior till de små. Det funkar kanon tycker jag. Har även haft en DP som åt färskfoder och det fungerade toppen för honom!

Crazzysazza
1/9/13, 11:53 AM
#2

Mina äter carrier lamm och ris

DinJejja
1/22/13, 1:47 PM
#3

Min äter eukanuba jogging & agility :)

BandiitQueen
1/22/13, 11:43 PM
#4

Min DP är jätte känslig emot en massa saker så hans foder är Prescept :)

^_^ / Martiina

MikaTela
2/1/13, 2:14 PM
#5

Jag ger mina Doggy professional Extra Aktiv. Eller ja min ena sen är min förhoppning att den nya ska fungera på det med.

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

maravilla
2/3/13, 1:39 PM
#6

Mina får färskfoder Nordic SP+, vilket reducerade gammelhundens tandsten nästan till noll.

Sen i aktiveringleksaker, kongar, godissök och sånt får de Royal Canin mini.

Annons:
skrabbe
2/3/13, 4:59 PM
#7

Pingu äter Bravo färskfoder samt BARF.

billyochivan
2/4/13, 7:20 PM
#8

Mina får Eukanubas Wild Nature (med lax)

Och eftersom Ivan behöver ganska mycket kalcium får han dessutom lite extra göttigt (mest rå kyckling och fisk) som "basföda" även om han inte får det varje dag längre.

PiggieVille
2/16/13, 9:02 PM
#9

Våra får orijen. Funkar super!! Och ett och annat märgben förståss ;)

Camalis
2/17/13, 10:21 PM
#10

Royal Canin äter mina 9 dvärgar ;-)

Lantz91
4/5/13, 1:19 PM
#11

Jag ger Prefect Competition till vår 17 månaders pinne :)
Efter bytet till detta foder (som är framtaget för utställningshundar) så mår han mycket bättre, pälsen glänser och hullet är kanon.

Camalis
4/6/13, 7:09 AM
#12

I onsdags bytte vi foder på alla hundarna och än så länge fungerar det super bra. Vi var nöjda med Royal Canin, anledningen till bytet är att jag nu fått förmånen att bli sponsrad.

minternet
4/6/13, 7:59 PM
#13

Royal X-small Adult till lillbruden på 3 kg

Dietfoder (SPECIFIC WEIGHT REDUCTION) till dom andra två som behövde banta :-)

Annons:
MikaTela
4/6/13, 8:28 PM
#14

#12 Vad har du bytt till? Och vad roligt att du är sponsrad. :)

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

Camalis
4/7/13, 11:13 AM
#15

Ja det känns super roligt att jag blir sponsrad. Och att allt man lägger ner i rasen, hundarna och all utveckling som sker nu gett mig en Sponsor.

Jag ska bara skriva under kontraktet så ska jag delge vilket foder vi bytt till.

[randi]1
4/21/13, 9:01 AM
#16

Min hund äter endast doggy småbitar. Det är det enda som han tycker om och tål (allergihund)

Ruhbjörnen
12/19/13, 2:17 AM
#17

Min pinne är lite av det rundare slaget, så jag ger JWB Lamb & rice. Perfekt med lite lägre fetthalt och small breed fodret är lagom stora bitar


En Ruhbjörn med krut under tassarna
www.ruhbjornen.wordpress.com

Sarah-S
12/19/13, 4:00 PM
#18

Här är det Mush B.A.R.F Vaisto som gäller. Vår staffe äter Vom og hundemat Valp.

Sen blir det råa kycklingvingar för tändernas skull

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Camalis
12/20/13, 9:48 AM
#19

Mina hundar äter Hill's Och mår bra på detta foder.

Sarah-S
12/30/13, 1:20 PM
#20

Jag kan ju ställa en följdfråga i tråden när vi ändå pratar foder.

Hur väljer ni foder?

Jag tänker på min hund som ett rovdjur, dvs hur den biologiskt är anpassad att fungera och väljer sedan att utfodra den efter det. Då hamnar man automatiskt på färskfoder eller BARF (enligt mig) dvs så naturligt som möjligt anpassat efter djuret hunden. 

För mig finns det en motsägelse mellan den biologiska varelsen hund och torrfoder. Men där vissa torrfoder (som tex Orijen, Acana, Taste of the Wild etc) är någorlunda ok alternativ med sitt höga animaliska innehåll.

Så hur resonerar ni?

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Annons:
gardit
1/1/14, 12:55 PM
#21

Hur vi tänker när vi väljer mat? Det ska vara lätt att hitta och praktiskt. Vår pinne är en kräsen men aktiv sällskapshund (motionsredskap)

Nu får han Doggy Professional Extra, finns att köpa på många ställen i mindre påse (2kg) det går inte åt särskilt mycket för en pinne.

Dessutom får han som regel smaka på vår mat, särskilt kokta grönsaker är gott.

dorismatte
1/4/14, 9:24 AM
#22

Jag tänker lite som du, Sarah-S. Dock ger vi fortfarande Doris samma torroder som hon åt hos uppfödaren, precept puppy plus. Vi har nu börjat ge henne vom og hundemat till lunchmålet för att se om "matvägrandet" minskar. Och efter en vecka så vet vi att det inte fjantas med lunchen… Får se om hon tröttnar efter några veckor eller om det håller i sig.

Dock vill vi ha torrfoder senare när vi börjar fjällvandra med henne. Blir svårt att ta med färskfoder då… Men man kanske kan ha torrfoder endast under den tid man vandrar/reser?

Jag har förstått att det är några som tycker att färskfoder/torrfoder med högt animaliskt innehåll inte är bra för hunden och undrar lite varför? Vad är nackdelen med högt animaliskt innehåll och vad mer än det måste hunden få i sig? Detta med hundens näringslära är något som jag skulle vilja veta lite mer om…

Sarah-S
1/4/14, 10:03 AM
#23

#22 Jag hade väldiga problem med matvägrandet på min pinne innan vi gick över till färskfoder. Aldrig ett problem nu. Hon äter med god aptit varje mål, och vill ha mat

Jag ger Orijen Puppy som godis, och använder det när vi reser bort om vi inte kan ta med färskfoder. Jag vet dock att det är många som torkar sitt färskfoder inför tex vandringar.

Jag vet att en del tror att höga proteinhalter är skadligt för levern, men så är inte fallet. Däremot OM hunden har problem med levern bör man se över proteininnehållet. Det är tråkigt när marknadsföring av torrfoder skrämmer och slår fast osanna myter för att hundägare ska glömma bort vad hunden egentligen är skapt att äta. Det är först på slutet av 1800-talet man började med hundkakor, och i början av 1900-talet med kommersiella hundfoder. På knappt 100 år har inte evolutionen förändrat våra hundars anatomi och fysiologi till att bli torrfoderanpassade

Här sägs det mycket bra tycker jag http://www.mushbarf.com/sv/blogg/mush/myter-om-barf-del-1

Hur kan man tro att ett rovdjur som hunden INTE skulle tåla att äta en diet rik på kött?

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Lindet
1/6/14, 10:22 PM
#24

Jag ger Vom og Hundemat, både 33:an samt Sprint

Har en hund som aldrig matvägrat och inte heller lägger på sig trots rätt stor fodergiva på ca 300-400 gram /dag

Vi vart på resande fot, beroende på kyl och frys möjlighet får han antingen sitt vanliga foder eller Orijen Senior

MikaTela
1/7/14, 9:26 PM
#25

Jag har nu bytt till Acana Lamm och äpple på mina.

Lilla Qiwi visade antydan till foderallergi med klåda i örat så prövade att byta till ett foder utan kyckling och högallergent spannmål.

Ville dessutom ha ett foder som både Qiwi och Nisse fungerar bra på. Qiwi kräver normal portion och Nisse lite extra.

Har kört det i drygt 2 månader nu och är jättenöjd!

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

dorismatte
5/4/14, 7:32 PM
#26

Vi håller nu på att byta från Precept till Acana (Wildprairie), eftersom Doris var så kinkig med maten. Hon äter upp det nya och lämnar det gamla. Om hon råkar få med sig av de gamla på tungan så spottar hon ut dem… tokskalle :)

Hon får numera vom og hundemat (33an och 25an) till frukost och torrfoder till middag. På resor kommer hon bara få torrfoder, så vi hoppas att hon fortsätter tycka om Acana. Hon slickar rent skålen när hon äter färskfoder, helt fantastiskt att se! :)

Ibland får hon mush:s renben som extra snask på söndagskvällen, vilket är superuppskattat!

MikaTela
5/4/14, 9:48 PM
#27

Just nu håller jag på att pröva Purizon på mina hundar, hittade det av ren slump åt en kompis och sökte runt på det.

Helt fritt från spannmål och kyckling. Innehåller även laxolja.
Hundarna går nu 50/50 på detta och Acana (för att Acanan ska ta slut :p) och deras pälsar glänser bättre än nånsin.
Deras skitar är fina och har varit hela tiden, samt dom älskar det.

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

Annons:
Upp till toppen
Annons: