Dvärgpinscher iFokus

Dvärgpinscher

Etikettdin-dp
Läst 1796 ggr
maravilla
1

Lipton och gänget!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Vi är nya här så vi kanske också skulle presetera oss. Superkul med ett DP forum igen!

Jag heter Maria, har två barn på 10 och 12.5 år och en härlig särbo. Jobbar på skola där hundarna får vara med ibland på friluftsdagar och utflykter.

Hundarna är Farbror Hund på snart 11 år. Lugnet själv, tycker att folk som inte bjuder på godis är onödiga. Den hunden som alla hundrädda barn först får bjuda på godis då han står stilla, tar fint, är inte alls påträngande på något sätt. Alla älskar honom, han älskar mat, godis och familjen. Han tycker att sönerna är underbara för de har vett att gå och lägga sig i tid, farbrorn är först i säng och tar plats när han märker att 10 åringen är på väg och sen är det farbrorsnarkingar i örat under kvällsläsningen. Har haft förstorad prostata och kissat inne en miljon men går på medicin och mår bättre.

Våran Lipton som nu är över tre år kom som omplacering vid ett års ålder. HAn hade då bott i två olika familjer varav sista inte orkade då de tyckte han var överaktiv, det har jag aldrig märkt något av. Kanske för att han här får lite aktivitet i livet. Han älskar att dra så han fick snabbt en dragsele och vi kör drag med skidor, sparken eller kickbiken några dagar i veckan annars är vi rätt slöa. Han är den av hundarna som kan skälla mest mot besökare men med en godis så är han lättköpt. Han älskar hela familjen och vid sovdags lägger han sig hos 12.5 åriga sonen där han ligger tills nattkissningen och sen ligger han hos mig. Mig däremot dyrkar han och vägrar bli lämnad, blir hysterisk, skriker och försöker komma till mig om någon annan håller i kopplet t.ex. Där jag är är Lipton…om vi inte är i skogen då för då är han där hararna, rådjuren eller älgarna är så nu får han inte vara lös utan med långlina medans vi lär om. HAr varit chipkastrerad då han fick magkatarr av grannens löptik, nu väntar vi ut effekten och hoppas att hundmötena ska blir bättre igen. Vi får se…

Sen har vi Fjant eller Lilo som han heter, våran ettåring. Han kom som en yttepytte 12 v valp på juldagen för ett år sen. Superglad levnadsglad hund som verkligen älskar alla. Älskar mest sin husse som är 10 åriga sonen, de är som ler och långhalm. Kommer det besök så är Lilo snabbt upp i famn för att hälsa och mysa nära och när de går sitter han vid dörren och piper oavsett om det var första gången de träffats eller hundrade. Älskar alla barn stora som små, små är bra för dem kan han pussa på lättaste. Något tuff (eller egentligen osäker) mot andra hundar men har han promenerat tillsammans en stund är han redo för bus. Hundmöten annars försöker vi träna på men då vi bor ensligt så träffar vi alldeles för lite hundar. Blir bättre träning på det till våren.

maravilla
0

Och de är från Yours Trulys kennel!

MikaTela
1

Varmt välkommen och vad roligt att få läsa om dina dps egenheter! :)

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

Anna-Helga
0

Åh vad härliga de låter! Välkommen!

DinJejja
0

Vilka fina killar! :)

BandiitQueen
0

välkommen och vilka fina killar ^^

^_^ / Martiina

maravilla
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår hade vi löpklassikern på skolan. Hela våran klass från särskolan var med nåcra sprang, några sprang och gick och några gick milen som skulle göras. Gamla farbrorn är numera pensionerad från dylika saker så han var hemma men Lipton och Lilo var med och levde loppan. Och för en särskoleelev som tappat orken blir sista kilometrerna mycket lättare att gå när man får hålla i en glad och pigg Dvärgpinscher. Mina killar är även perfekta för de måste kommunicera med dem vilket är bra träning. Och jag måste skryta för det är ett år sen som hundarna var med klassen och sen dess har vi fått nya elever. Vi har en kille som då och då tjoar till Wiiiiii högt, viftar med händera och springer något steg vilket för en del hundar skulle kunna vara otroligt läskigt. Lilo kollar inte ens på honom medans Lipton kollar upp första gången,, "rycker på axlarna" och konstaterar att så gör du alltså och så gick de vidare. När vi gått klart 2.3 tim senare så kom vi in på skolgården, där flockades elever från f-2 runtboss och ville hälsa. De fick lära sig hur man hälsar på en hund och killarna verkligen njöt av uppmärksamheten, godis fick de och Lilo hann pussa på några. En väldigt bra dag och jag ville berätta om den för att visa på att alla dp's är inte mentalt osäkra. Det finns många bra som är underbara och klarar det mesta. Hoppas ni får en bra helg! Vi har vilodag idag som ägnas åt att städa, vakta gården mot fåglar, vila och surfa runt här :-)

MikaTela
0

Vad härligt att du kan ha hundarna med på skolan! :D

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

DinJejja
0

Ja gud vad mysigt och kunna ha med sig hundarna till skolan! :)

Crazzysazza
0

Välkommen vilka snygga rödingar du har