Dvärgpinscher iFokus

Dvärgpinscher

Etikettdin-dp
Läst 1405 ggr
MalinBaltzar
1

Berätta om din(a) hund(ar) :)

Jag får förhoppningsvis hem en liten dp-valp i höst och har givetvis läst på om rasen/rasstandarden men det hade varit roligt att få höra lite mer personligt om hur de är direkt från ägare :) Så, berätta lite om din/dina dvärgpinscher; vilken hund har du? Tränar/tävlar ni i något? Personlighetsdrag? Hur är den i vardagen? Ute bland folk? Ja, vad ni nu kan komma på. Och gärna bilder med såklart ;)

Lantz91
2

Jag har en dp hane på 18 månader. En spjuver som är högt och lågt och har en energinivå på 1000 km/h känns det som.
Inte särskilt förtjust i barn, även om vi själva har barn. Utan reserverad och så att man får hålla uppsikt när det är barn i närheten.
En kille som vill vara i centrum hela tiden, skall följa efter överallt och alltid gosa.
Lider av separationsångest så att lämna honom ensam har vi fått träna fram succesivt.
Vi har nyss avslutat en unghundkurs, där han fått träna på att vara bland andra hundar. Vilket ofta stressar honom och gör honom nervös.
Vi försöker träna att gå fint i koppel vilket är svårt. Hållit på i 1 år men har mycket jobb framför oss.
Har nyss börjat på agilityträning, vilket han älskar. Han får utlopp för all sin fysiska energi men också mycket för det psykiska.

skrabbe
3

Pingu är en dvärgpinscherhane som snart blir 20 månader. Han är en rätt mjuk och känslig grabb som inte hetsar upp sig i onödan. Han kan vara en smula skeptisk mot vissa nya människor vilket ibland kan resultera i ett par osäkerhets skall, men får han bara hälsa ordentligt går det snabbt över. Samma sak gäller med nya hundar, i koppl kan han vara en smula osäker men får han hälsa ordentlig går det bra. Oftast går han väldigt bra ihop med de flesta typer av hundar. Han är väldigt tillgiven, kelig och tycker om att vara nära. Han är för det mesta väldigt glad, det kan räcka att säga hans namn så går svansen som en liten helikopter. I nya miljöer fungerar han bra för det mesta. Jag åker dagligen både tåg och buss med honom och han har inga problem med att koppla av tros att det inbland kan vara stora folkmassor. Jag tränar bruks med honom; personsök och han tycker det är jätteroligt att få leta folk i skogen. Jag tränar även agility och rallylydnad med honom vilket han också uppskattar. Han är smart och lär sig fort! Pingu gillar inte snö, regn och blåst, vid dåligt väder vill han helst inte gå ut alls utan då vill han hellre ligga hemma under täcket Jag är väldigt nöjd med rasvalet och planerar redan inför ännu en liten dvärgpinne.

annloden@gmail.com
3

Gabbe är en social och framåt kille på 11 månader som älskar allt och alla, älskar att vara i centrum och gosa och busa så klart.

Dock är han lite kaxig mot hanhundar just nu, är de inte tillräckligt dominanta från början försöker han sätt dem på plats direkt. (har säkert att göra med att han är en hormonstinn tonåring just nu)

Energisk som 1000, älskar att vara med överallt.

Kan går fint i koppel när han är på det humöret. Kan dock inte vara lös ute, får han syn på något som är mer spännande än matte eller husse försvinner han som en vind, inte ens det godaste godiset funkar då.

Skäller sällan på andra hundar trots att de kan skälla på honom eller människor, men kan få för sig att tokskälla på "spöken" när man är ute på kvällen.

Gabbe älskar snö, men blir det under -10 blir det lite kallt om tassarna,  regn är ingen favorit, då får man bära ut honom så han får kissa.

Vi kunde nog inte valt en bättre hund, passar oss perfekt.