Eksem på öronen?
Min DP kille på 10 månader har fått något eksemlikande på sina öronlappar, verkar inte klia, blir lite hårlös och ser ut som det fjällar.
Har varit hos vetrinären men eftersom Gabbe vägrade sätta på sig munkorg(han nafsade) så kunde de inte undersöka….Tips på hur man lär dem använda munkorg.
Min kille har också nåt liknande längst ut på sina öron. Har varit hos veterinären och tagit olika prover men dom har inte kommit fram till vad det kan vara. Men eftersom han inte har några problem med det så låter jag det bara vara. :)
Ang munkorg har jag tyvärr inget tips..
Detta som ni beskriver att de har i öronkanterna är inget ovanligt på unga hundar eller vid kalla perioder. Mitt tips är att smörja in de ställena med hellosan salva (blåa tuben) Smörj så länge som det är kvar, troligtvis kommer de att tappa lite päls vid ställena men det kommer tillbaka. Det som är löst är bra om det tas bort. Berätta gärna hur det går.
Barnolja kan faktiskt också fungera! :-)
Sajtvärd Hundutställning Dvärgpinscher Sällskapshundar medarbetare söks
Medarbetare på Chihuahua
Jag har enbart använt mig av Helosan salvan då den har en läkande effekt och är inte så kladdig utan allt går fint in i huden.
Efter 2 dagars smörjande kan jag ana en viss förbättring, håller tummarna för att det ska fortsätta i den riktningen
Härligt!
Sajtvärd Hundutställning Dvärgpinscher Sällskapshundar medarbetare söks
Medarbetare på Chihuahua
Vad valde du att smörja med?
Jag provar Helosan och än så länge funkar det bra, ser bättre ut
Toppen bra.
Härligt att höra att det fungerar bra med Helosan.
En salva som fungerar i många sammanhang.
Ville bara tala om att även värmen verkar göra sitt till att öronen blir finare, så tack vare Helosanen och värmen så är nu öronen fina igen.
Gäller att komma ihåg det till nästa kalla och torra vinter.
Tack för era tips!
Så härligt att höra.
Jag har använt mig av detta på mina hundar då de kan få det som unga hundar och vid kalla vintrar.
Helosan är verkligen toppenbra ;-)
annloden, du kan köpa en hundkorg, och genom lek, lära honom ha på sig munkorgen. Tex låt honom få lukta på munkorgen först,ge lite godis, och samtidigt mycket beröm. Du kan sedan gå vidare med att hålla munkorgen framför honom, och när han stoppar in nosen i den, så beröm honom. Sedan kan du sätta fast den, men knäpp av den igen, och lek och beröm honom. Detta ger en positiv bild för honom. Sedan kan du låta honom ha på sig munkorgen längre och längre. När vant sig vid munkorgen, så glöm inte att träna med den emellanåt, så att han inte "glömmer" vad det handlar om.
Lycka till!