Dvärgpinscher iFokus

Dvärgpinscher

Etikettuppfostran-träning
Läst 5064 ggr
MikaTela
1

Vad tränar ni?

Tränar ni något särskilt med era dp?

Min gamling har jag prövat på lite allt möjligt. Den lilla tänkte jag se om vi kan utvecklas inom något och bli bra på! :)

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

DinJejja
0

Jag går på rallylydnad med min. :) Mest för att det är roligt, har inga tävlingsambitioner :P

Vi har även provat på agility och det tycker vi också om. :)

Crazzysazza
0

Tränar agility och freestyle med mina. Brukar även viltspåra ibland. och så ställer vi ju ut då.

MikaTela
1

Agility tycker både jag och den gamla om. Tyvärr går inte han att ha lös och jag har en skada så jag inte kan springa med så har ju inga tävlingsambitioner inom det.

maravilla
0

MikaTela, vad skönt att höra om fler som inte kan ha sina lösa och inte bara jag som misslyckats även om jag tycker det är tråkigt för eran skull.

Helt utan tävlingsambitioner utan för aktivering och kul har vi gått:

Farbror Hund

Rallylydnadskurs

Lipton

2 eller 3 vardagslydnadskurser

1 rallykurs

En privatlektion klicker/inkallning

Lilo

valpkurs

1 eller 2 vardagslydnadskurser

En privatlektion klicker/inkallning

Annars är drag med matte på spark, skidor, kickbike eller gåendes det enda vi tränar med lite regelbundenhet. Men de är rätt lugna och harmoniska killar iaf. Tyvärr lyckades jag göra jaktidiot av Lipton (han ska på kurs för det till våren hoppas jag) och Lilo har jag inte fått till inkallningen på och nu när det varit så kallt har all utomhusträning stått stilla.

MikaTela
1

#4 Jag hade "oturen" att ta över en ganska ouppfostrad men lättfostrad 5 årig hund. Han är lydig nog att vara lös och kan vara det i kanske 2 min numera men sen så blir han blockerad och bara springer. Han jagade efter en av våra katter en gång när vi tränade på lösheten men efter 10 m kom han på att han var lös och då kom "rymmarblicken" in och han struntade i katten.
Numera kan jag ha honom lös om han bär på sitt koppel för då har han en uppgift. Men har tagit mig nästan 5 år att ta mig hit. Från början räckte det att öppna dörren ytterst lite så trängde han sig ut och stack - det gör han aldrig längre.

Så hos mig har mycket träning varit vanlig vardagslydnad för att få en fungerande hund helt enkelt.

maravilla
0

Det är lite samma här. Lipton kom som ettåring och hade aldrig varit lös, aldrig varit själv, drog som en grävling i kopplet och skällde på alla hundar och männsikor (inte argt men av vilja att komma nära). Det tränade vi på första åren och även nu. Första året var han alltid lös i skogen tills han kom på att han kunde strunta i att komma och efter att han fått första och andra jaktupplevelsen så gick det utför och nu blir han helt blockerad när han kommer på ett spår. Däremot kan han vara lös på gården hemma och i stuga om jag har stenhård koll, tappar jag den kan han dra.

Tyvärr vet jag inte alla fel jag gjorde med valpen men för lite träning är ett av dem….. =) men det ska ju gå att lära även gamla hundar att sitta så vi kör igång igen till våren =)

skrabbe
1

Bruks (personsök) och rallylydnad Skrattande

Camalis
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi tränar och tävlar i Utställning och Viltspår ;-)

Anna-Helga
0

#8 Det var en fin hund och så stolt sen!

DinJejja
1

#8 Skulle också vilja köra viltspår med min kille :) tror han skulle älska det.

Camalis
1

TACK Anna-Helga ;-)

DinJejja
0

#11 Hur är det att hålla på med viltspår? Jag har anmält oss till en sådan kurs i april men hade varit kul om en som tävlar i det kunde berätta lite om det :)