Dvärgpinscher iFokus

Dvärgpinscher

Etikettövrigt
Läst 7288 ggr
skrabbe
3

Varför har rasen så dåligt rykte?

Tycker det är så extremt tråkigt att rasen dvärgpinscher har så dåligt rykte… Hänger en hel del på andra forum och så fort rasen nämns i en forumstråd så är det ALLTID någon som har något negatvit att komma med. Så otroligt tråkigt att hela tiden behöva få höra så nedlåtande kommentarer om sin favvoritras. Jag förstår inte alls varför rasen har fått så dåligt rykte heller. Någon som har nån teori? För jag fattar ingenting.

VildaVittra
0

För att folk har rätt till sina egna åsikter? Jag själv blev biten av en dvärgpinscher i ansiktet när jag satt i en soffa. Får jag inte tycka att den rasen har ett dåligt psyke då?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

skrabbe
4

Jag har blivit biten av ett flertal olika raser, men för den sakens skull betyder inte det att jag drar de raserna över en kam. Tycker du det är rätt att en dålig individ du träffat ska representera hela rasen? 😮

VildaVittra
0

Jag har inte bara träffat en utan flera, ingen har haft ett bra psyke.

Frågan är ju snarare varför man försvarar sin ras rykte med näbbar och klor samt förneka problematiken, istället för att göra något åt det med avel?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

skrabbe
3

Jag har som sagt inte märkt att rasen skulle ha någon problematik, läs gärna mitt första inlägg en gång till. Jag förstår ju inte varför rasen har så dåligt rykte. Min hund är det iaf inget fel på. Förstår inte varför du är inne på ett dvärgpinscherforum om du inte gillar rasen? :)

VildaVittra
4

*raderat inlägg*

På detta forumet är vi trevliga mot varandra! Hälsningar Medarbetare MikaTela

skrabbe
3

Varför så otrevlig? Jag bara menar att man kan ju själv välja vilka intresseområden man har här på iFokus. Varför då välja dvärgpinscher om man nu inte gillar rasen? Men jag tänker inte diskutera mera med dig nu, blir bara så trött av din tråkiga attityd. Som sagt, jag har en trevlig dvärgpinscher, som för övrigt är min första dvärgpinscher, och är bara förvånad över att rasen tycks ha ett så dåligt rykte när jag upplever något annat. Kan ju ha varit så att jag har haft tur, men jag har då aldrig träffat någon otrevlig dvärgpinscher.

MikaTela
7

Jag har träffat många olika dp som har olika psyke. Jag tycker det är viktigt att man kollar vad hundarna man avlar på har för psyke. Och jag själv förespråkar MH.

Det man inte heller får glömma är att oavsett hur bra psyke en hund har är att den måste aktiveras rätt.
Många tror dp är en snygg liten ras som passar som sällskapshund som man mest går med under armen.
Men dp är en liten bruksras skulle jag vilja säga! Dom behöver mental stimulans för att må bra och fungera som dom ska.

Jag var supernogrann när jag valde valp nu. Jag hade turen att träffa flera generationer av dom generna och kunna kolla både på vuxna och valparna. Jag ville se framåt hundar som inte blev reserverade för att det kom in främlingar i deras hem.

Dåliga exemplar kan man hitta i alla raser! Men i "bruksraser" är det lätt dom verkar dåliga när dom inte har någon mental stimulans.

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

skrabbe
3

Sant! Jag har som sagt aldrig träffat en otrevlig dvärgpinscher, MEN jag har ju å andra sidan inte inte träffat många dvärgpinschrar överlag. Självklart tror jag inte folk ljuger som säger att de träffat otrevliga dvärgpinschrar. För det finns säker sådana också. Däremot så tror jag att de i de allra flesta fall inte är rasen i sig det är fel på, utan att det handlar om okunskap hos ägaren och oseriös avel.

DinJejja
3

Jag har inte heller träffat några otrevliga dp:s. Men har inte heller träffat så många. 

Jag tror mycket beror på hur hunden blir uppfostrad. Som #7 skriver så är ju dp ingen liten väskhund vilket tyvärr många behandlar dom som. 

En ostimulerad och oaktiverad dp kan jag mycket väl förstå varför dom uppfattas som en ras med dåligt psyke. Men sen blir nog alla hundar ganska odrägliga utan rätt aktivering. 

Det är ju trots allt en stor hund i en liten kropp. 

Men jag håller med om att det är tråkigt att många fått en negativ bild av våran ras. Min lilla kille kan nog inte älska andra djur och människor mer än vad han redan gör, har inte träffat en gladare och positivare hund. Oavsett ras. :)

VildaVittra
2

#6 Jag har inte varit otrevlig, jag misstog mig bara på att detta var ett diskussionsforum där folk med skilda åsikter kunde diskutera och skrev konkret om mina erfarenheter av folk som ägde hundar från problemraser.

Själv blev jag utsatt för en som tyckte att jag inte hade rätt att skriva då jag skrev om negativa saker med rasen. Det har värden per pm sagt att det är ok att medlemmar gör, vilket är tråkigt för bilden man får av ägare till rasen!

Men det här kommer nog censureras också. ;) Det brukar ju gå hand i hand med propaganda.

MikaTela
7

#10 äger hundar av problemraser? Jag uppfattar att dom som vet att dom har en liten brukshund i kopplet har bra hundar. Det är dom som tror dom har väskhundar som får problem med sina dp oftast.

För det första om det är mitt pm du syftar till så är jag Medarbetare. För det andra så förklarade jag att dina åsikter är fullt välkomna så länge du accepterar våra också. Däremot förstår jag folk som ifrågasätter varför man är på ett forum enbart för att tala ila om det, jag själv har valt bort forum som inte intresserar mig och jag inte håller med det folkets åsikter.

Återigen så ber jag dig hålla god ton här i forumet!

VildaVittra
0

Jag håller en god ton, däremot så gör inte ni det i och med att jag blir påhoppad då jag har en annan åsikt. Det är också dålig ton som Medarbetare att säga att jag håller en dålig ton och "hatar" rasen när jag inte skrivit det någonstans överhuvudtaget, då kommer ju andra läsa mina inlägg och tolka dom på samma sätt som du.. Men jag är ju en hundmänniska, inte en specifik rasmänniska.

Hade detta skett på mitt forum skulle jag raderat påhoppet om att medlemmen inte var välkommen att skriva här.

Hade någon skrivit negativt om de raser jag äger, hade jag diskuterat med den personen på ett trevligt sätt för att få reda på varför den personen tycker så och tagit gagn av att den ser på min ras med icke hemmablinda ögon. För alla blir hemmablinda, men vissa är medvetna om det.

TS frågeställning var: "Jag förstår inte alls varför rasen har fått så dåligt rykte heller. Någon som har nån teori?"

Jag anser att jag svarat på den. Om man inte vill ha svar som stödjer det man anser är ett felaktigt rykte, så bör man skriva det i TS.

Egentligen har ni själva svarat på varför rasen har ett dåligt rykte genom ert bemötande av mig.

DinJejja
3

#10 Tråkigt att du blivit utsatt för ett dåligt exemplar av dp. Men det finns inom alla raser och det innebär ju inte att alla är problemraser. 

Sen om du bara tycker negativa saker om rasen kanske detta inte är rätt forum för dig? Vi som är här inne anitngen har eller tycker om dvärgpinschrar. Alla är givetvis välkomna men tanken är ju att man ska kunna få utbyte av likasinnade. :)

skrabbe
3

"Problemraser". Suck, självklart får du skriva dina åsikter, men det känns ju som provokation från din sida, inte disskussion. Jag har då ingen problemras iaf!

VildaVittra
0

#13 Nu läser du in saker som jag inte skrivit. Jag har skrivit att rasen har dåligt psyke, det betyder ju inte att jag tycker enbart negativt om rasen. Jag skrev att man borde göra något åt psyket med aveln, då måste jag ju tycka någonstans att det finns positiva saker med rasen då den bör räddas.

#12 Ja, om en ras har ett genomgående problem så klassificeras det som en problemras. Flattar är en problemras då mer än 50% drabbas av cancer.

Du uppfattar det som provokation, men det är inte min avsikt. Dina suckar är däremot en provokation, likaså dina uttalanden om att jag inte hör hemma på detta forum.

skrabbe
4

Jag har inte sagt att du inte hör hemma på detta forum, tycker bara det är konstigt att du väljer att hålla till på ett forum som handlar om en ras du verkar ogilla. Men det är ju ditt val, och helt upp till dig, ursäkta om jag vart för hård.

VildaVittra
0

#16 Återigen, var har jag skrivit att jag ogillar rasen?

Anna-Helga
4

Puh här går diskussionerna igång märker jag! :-) Det är tråkigt att rasen har dåligt rykte, om den nu har det? Jag upplever det inte riktigt så. Ser det olika ut i olika delar av landet? Men visst finns det individer även i denna ras som av olika anledningar inte fungerar som de ska. Det är ju ingen förstagångshund tycker jag, det är en stor hund i litet format och vet man inte vad man har i kopplet kan det såklart bli knas… man kan ju förstöra vilken hund som helsr egentligen? Så… är det inte ett ägar-problem snarare än att det ligger hos rasen som sådan? :-)

DinJejja
2

#15 Jag fick den uppfattningen av att du tyckte illa om rasen eftersom du skrev som du skrev. 

Jag håller med #18 att det ligger nog mer hos ägaren än hos hundarna.

skrabbe
2

Att tycka en ras har dåligt psyke brukar ju inte vara synonymt med att man gillar rasen. Ber återigen om ursäkt ifall jag missuppfattat dig.

Anna-Helga
2

Fast jag har haft fördomar mot taxar sen jag blev biten av en tax som barn. Det satt i bra långt upp i åldrarna tills jag träffade taxar som fick mig att ändra åsikt! :-) och är man irriterad och arg över nåt som hänt med en viss ras kanske man bara ser de dåliga exemplaren och inte lägger märke till de som är trevliga! :-)

maravilla
2

Jag har träffat en otrevlig Dp, han var dock helt okej till sista gången jag träffade honom. Då var han osympatisk! Men alla andra jag träffat har varit trevliga. Då har jag ändå bott i en by med sex Dps till från olika uppfödare. Jag har ock fått höra många historier som folk oftast börjar med - Jag gillar inte Dps för jag träffade en som bet mig eller….eller…..-Men dina är ju trevliga! Och då har jag en som är totalt ointresserad av okända om de inte har godis eller luktar hund, en som visst kan tycka det är kul med folk men mest om de har godis (han kan först skälla ut dem, han är min älskade omplacering som nu bor i hem nr tre eller fyra beroende på hur man räknar. Han omplacerades sista gången för att han var överaktiv men är en helt okej hund) Sen har vi lillen som älskar alla människor som alla som alla som älskar hundar älskar medans de som inte gillar hundar så mycket tycker han är lite väl social. Nu är mina inte så väluppfostrade men de har ändå lyckats rehabat några hundrädda barn så de både gett godis, klappat och myst. Tyvärr är det nog mycket beroende på ägarna och till viss del på aveln. Om jag inte missminner mig så hade väl Dp ett uppsving för några år sen och då avlades det nog på både det ena och det andra som säkert inte gav så stabila individer alla gånger. Så det kan jag se som positivt med att populariteten dalat lite.

Crazzysazza
2

Jag tror Dp´n har så dåligt ryckte pga det 7# säger.

Det roliga är att min första dvärgpinscher jag träffade och hade i min ägo är Dexter och han är en problem Dvärgpinscher Han har bitit mig de andra hundarna och min make han är näst in till alltid stressad och han är väldigt osäker men han vill va högsta hönset. Han är helt enkelt mentalt ostabil. Och han fick mig att älska rasen och nu sitter jag här med 3 vuxna och 2 valpar :)

Dexter han är lika dan oavsett hur jag gör om jag aktiverar han om han är i vilo period om han har mycket regler om han har få regler om jag är sträng och om jag är för snäll. Inget hjälper.

Vi har nu gjort en smärt utredning på han vilket inte visade något och nu ska han prova lugnande fermon.

Men antagligen kommer min fina kille få somna in. Då varken han vi eller våra andra hundar mår bra av att leva i hans stress och bit attacker..

MikaTela
1

#23 Ja självklart är det så att det finns måndagsexemplar som din Dexter. Ibland hjälper det inte vad man än gör, men då vet man iaf att man har försökt allt! Och är dom så stressade som honom och inget hjälper så mår dom ju faktiskt bäst av att somna in, stress är ju inte nyttigt för varken kroppen eller psyket.

Allmänt:
Jag tycker idag att de flesta dp-uppfödare försöker avla på hundar med bra psyke för att hunden ska må bättre och passa in i vårt samhälle. Sen kan man ju aldrig förutse hur hundarna blir även om föräldrarna är bra.

billyochivan
3

Jag tror att dvärgpinschern har dåligt rykte eftersom den är svårplacerad för många. En jack russel, en pudel och en staffe har liksom sitt fack.

Dvärgpinschern ser ut som en liten och snygg sällskapshund, men behöver stimulans som en hund i en helt annan förpackning. Lägg dessutom till att det är en vaktande och larmande ras, det är deras jobb att berätta när det händer något, de kommer att skälla. Och toppa med signalkänsligheten och behovet av flocken - det är inte så lätt. 👍

Jag älskar mina pinnar, men brukar nästan aldrig rekommendera dvärgpinscher till någon som frågar om rasförslag.

Vår första hund, Billy, är kanske den bästa hunden i världen. Han är fantastisk och underbar, han älskar att träna och jobba, han älskar att mysa och sova, han älskar att leka och larva sig, han hälsar allra helst på våra gäster med pussar och är en toppenbra hundkompis.

Jag har ärligt talat inte träffat så himla många andra dvärgpinschrar som är som Billy. Så… Är han egentligen en bra rasrepresentant?

Ivan är ganska tvärt om, han är busig och glad när han är i sin comfort zone, men blir rädd och arg så fort han lämnar den. Han hälsar helst inte på våra gäster över huvud taget, hugger om/när han känner sig trängd, vill INTE att andra hundar ska hälsa på honom, har låg stresströskel och är en väldigt känslig kille. Det tar väldigt lång tid för Ivan att acceptera och känna förtroende för en ny hund eller människa. Ivan är definitivt ingen bra rasrepresentant, men går utmärkt att använda som ett varnande exempel. ✨

De som träffar Billy vill helst skaffa dvärgpinscher redan i morgon, med de som träffar Ivan kommer att stryka dvärgpinscher från listan ganska omgående.