motion/promenad
Hur mycket motion klarar en vuxen dvärgpincher av. Hur långa promenader och hur ofta långa promenader. Iofs är en lång promenad olika för alla men jag tänker 5-10km åt gången 4-5 dagar i veckan?
En del har läst ser jag. Motionerar ni inte era hundar eller förstår ni inte min fråga? :)
En vuxen färdigväxt (över året) klarar väldigt långa rundor. Jag går både 1 timme och 2 timmar, joggar med mina. Dock inte varje dag. Men vet de som går upp mot 10km var och varannan dag där de klarar av det och ser fram emot dessa rundor. Jag tror de flesta DP ägarna säger att de klarar det mesta, de är starka och uthålliga. Hoppas det gav dig svar
Jag har hittills inte hittat någon stoppknapp på min dvärgpinscher
Milslånga promenader eller timslånga svampplockningar, cykelturer på uppåt milen. Vandringar över en dag mm
Men man behöver ju bygga upp en grundkondition först innan man ger sig på de långa/påfrestande rundorna
5-10km är nog vad jag skulle säga minimum per dag för att min ska vara nöjd, längre och mer krävande på helger/lediga dagar
Kan ju ta ett exempel på cykelmotionering, jag lät min pinne bestämma tempo själv på en otrafikerad skogsväg:
Hon satte fart i galopp och jag cyklade efter så gott jag kunde, efter 4,5km bad jag henne stanna och då hade hon inte ens börjat andas med öppen mun 🎧
Däremot hade jag blivit svettig 🤪
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Tack. Är jättenöjd med svaren. Har nämligen en omplacering som dom sa klarade långa rundor så de har jag gett honom. En väninna blev stum av häpnad och sa max 3-4 km att de är inte alls bra att ta ut en liten hund på lpnga promenader. Kände mig jätte dum sim gjort de. Men de kånndes galet så ville höra någon kunnig uttala sig :)
Skriver på mobilen. Ursäkta mina slarviga stavfel
Dp är en jättepigg och aktiv hundras som klarar mycket fysisk motion, så ge du din hund långpromenader och aktivitet
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Ja de va ju min plan. Saken är att han bara bott hos oss 2 veckor och kom mitt i en flytt. Eftersom jag är väl aktiv har vi gått mycket och på torsdagen gick vi en mil och på fredagen flyttade vi och han blev konstig. Har förstått nu att han blev stressad av flytten men en väninna försökte mena på att jag överansträngt honom för han va så liten. Att småhundar inte tål så mycket motion. Och eftersom jag mådde så dåligt av hans mående och vet bad mig avvakta iome att han åt drack osv så lyssnade jag ju på dom alternativen jag fick. Tur man litar på sin magkänsla och forskar vidare :p Detta är ju min första lilla hund. Och blev så lycklig att han hade bott i ett hem som inte behandlat honom som en docka.
Min 19 månaders kille går lätt minst 1 mil, och har sedan mycket energi kvar till lek och bus när vi kommer hem 🙂
En dp mår bättre ju mer den får aktivera sig! :)
Hos oss är det hos mig problemet ligger i längre promenader och inte hos hundarna! :p
Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se
Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!
Blogg: http://mikatela.blogspot.com
Inga problem att promenera med en frisk och vuxen DP! Tvärtom. Men de behöver motion för hjärnan också för att bli trötta. Man kan inte promenera en DP trött… 😎
Sajtvärd Hundutställning Dvärgpinscher Sällskapshundar medarbetare söks
Medarbetare på Chihuahua
Blir så glad att läsa era svar. Som sagt va de en väninna som läxade upp mig för jag enligt henne överansträngt honom. Men han va väldigt stressad iome att han va ny hos oss och vi flyttade till mycket större hus. Nu har vi bott hör 2 veckor och han är sig själv igen. Är man rädd och orolig lyssnar man ju tyvärr på de andra säger. Och jag har aldrig haft liten hund förr så tog åt mig jättemycket. Ville ha honom just för han inte blivit behandlad som en prydnad utan va van att gå själv. Har även pratat med förra ägaren nu som bekräftar att han gått cyklat och joggat med henne lika många km jag går. Så nu är jag lugn :)
Nu är det din tur att läxa upp din vännina att småhundar är också djur och inga prydnadssaker! ;)
Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se
Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!
Blogg: http://mikatela.blogspot.com
Ja verkligen! :)
Jag trodde nog att Dp var en lätt och behändig liten hund, men ack vad jag bedrog mig😃
Det är ett energiknippe som heter duga. Som tur är har jag svärmor som är dagmatte och älskar promenader. Vet inte hur långt hon går men det är ett par långa promenader om dagen, varierande till både vägval och längd. Om dessa promenader uteblir på grund av dåligt väder, sjukdom eller liknande så är det svårt att komma till ro på kvällen.
Själv tog jag med honom på en vandring när han var ett par år, vi gick 45 km på två dagar utan problem. Naturligtvis hade vi "tränat" innan och trappat upp längden på våra dagliga promenader. Det är ju en sak om jag är otränad när jag utsätter mig för en prövning, men hunden bara följer sin ledare utan att klaga.
Sunt förnuft, tillgång till vatten, mat och vila så klarar en Dp mer än vad man kan tro.