Annons:
Etikettdin-dp
Läst 3201 ggr
dorismatte
10/9/13, 5:22 PM

Ensamhet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ville dela med mig av att vi idag har nått en milstolpe i ensamhetsträningen! Doris klarade idag för första gången att vara ensam hemma i nästan en timme. :D Vi har tidigare filmat henne så vi vet vad hon brukar göra de första 30 minuterna. Vilket är att undersöka vardagsrummet efter matkulor och sedan leka lite själv innan hon lägger sig. Ibland sätter hon sig dock och tittar på dörren i några minuter innan hon lägger sig.

Alltid när vi kommer hem ligger hon i soffan och sover med någon av filtarna, även denna gång! Slänger med en liten bild på Doris från tidigare idag också. :D

Hon är nu strax över 7 månader nu, vår lilla sötnos :)

Annons:
MikaTela
10/9/13, 11:05 PM
#1

Vad skönt att kunna filma och se vad hon gör.

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

Balder2013
10/19/13, 6:28 PM
#2

Vad fin hon är! Sötis :) Vi har också kamera och filmar Balder när han är ensam så vi vet vad han gör :)

MikaTela
10/19/13, 6:36 PM
#3

Vad använder ni för kamera och program för att kunna göra detta?

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

dorismatte
10/20/13, 10:39 AM
#4

Vi har hittills endast satt upp vanlig kamera (min sambos canon), filmat så långt det går och tittat på det efteråt. I början när hon bara var ensam i 5 min och sedan utökade märkte vi ju hur hon började slappna av och om hon vid någon tidpunkt började bli rastlös. En liten hint om hur vi ska gå framåt helt enkelt.

Nu vill vi försöka fixa så vi kan kolla vad hon gör live. En kompis som kan sånt skulle kolla upp lite möjligheter, så vi får se :)

Anna-Helga
10/23/13, 1:56 PM
#5

Men åh så bra!

dorismatte
3/13/14, 3:26 PM
#6

Ville uppdatera och berätta att Doris numera är superduktig på att vara ensam :) Hon blev just ett år och nu kan hon vara ensam upp till 4 timmar utan problem.

Hon får något gott, oftast i sin aktiveringsboll, just när vi går eftersom det är den delen hon tycker är jobbigast. När hon lekt klart med sin boll och fått ut alla godisar går hon och lägger sig under en filt i soffan. Där sover hon tills vi kommer hem, då kanske man kan titta fram lite, men inte röra sig ur fläcken.

Hon har ju lärt sig att om man ligger kvar kommer husse eller matte fram till henne med en liten godis och massor av kel! Sitter hon på sin plats i hallen och är uppjagad får hon ingen uppmärksamhet alls, så hon vet vilket hon föredrar! ;)

Det enda som kan upplevas som ett problem är om hon är ensam hemma när posten kommer. Posten är ju farligast i världen och ibland kanske man råkar öppna några (gärna fördela brevet fint över vardagsrummet ibland). Hon klarar det helt okej när vi är hemma, men när hon är ensam, då ska de där små breven få vad de tål! ;)

Annons:
MikaTela
3/13/14, 8:47 PM
#7

Vad smart att träna in att hon får godis i soffan när ni kommer!

Qiwi har fått träna på att vara ensam inne (sitter i hundgård med Nisse i vanliga fall) nu i sitt andra löp och har skött sig utmärkt. Har kört med ett gott tuggben tilldelas henne precis när jag klätt på mig och ska gå.

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

dorismatte
4/30/14, 10:29 AM
#8

Att ge något gott just när man går är att underskatta! Seperationsångesten sätter igång, för Doris del, när hon ser oss gå.

Jag har dock läst massor om hundar som satt tuggben i halsen när de är ensamma hemma så jag undviker att ge för hårda bitar. Min rädsla startade väl när Doris försökte svälja den sista biten av ett tuggben och den nästan fastnade i hennes hals (hon löste det snabbt själv, som tur var). :)

MikaTela
5/1/14, 10:25 AM
#9

Ja jag har vägt för och emot. Ger jag inte tuggben inne och har tillgängligt i hundgården så tuggar hon på annat och hittar på hyss i ren tristess.
Som värst har hon varit och gnagt på sladdar när hon inte har ben, så då föredrar jag ben.

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

dorismatte
5/1/14, 7:33 PM
#10

Oj! Ja, det förstår jag! :)

Upp till toppen
Annons: