Annons:
Etikettuppfostran-träning
Läst 1490 ggr
Crazzysazza
9/30/13, 9:03 AM

Inte rumsren längre?

Våran lilla Amazone här hemma har blivit helt tokig de senaste 2-3veckorna eller någe hon fyller ju 1 den 15/10.

Och hon har nu helt plötsligt börjat bajsa inne som en tok så fort ingen är där på hennes favorit ställe lägger hon en hög typ..

Varje natt samma sak.. hon och de andra hundarna sover inte hos oss de sover i eget rum och nu har hon börjat kissa och bajsa oftast varje  natt.

Vi har haft problem med att hon har separationsångest så om vi åker hem ifrån längre än 1-2h så blir det oftast en kiss pöl. Det har vi jobbat på och tränar ensamhets träning ofta. Går tillbaka till ruta ett och börjar om hela tiden känns det som..

Samtidigt som hon har fått sin bajs hysteri så har hon börjat hoppa upp på grejer och slita sönder. Jag vet inte vad som pågår har aldrig varit med om det men nu kan det gärna få sluta.

Prövar att motionera henne mer och jobba mentalt men hon har aldrig slut på energi! Vi håller på och renoverar huset och när vi är ute hela dagarna då springer hon runt på tomten och leker utan problem. Men om vi måste ha henne inne 10min för att man ska göra någe då blir det oftast en hög…

Kanske hennes separations ångest har ökat vad tror ni?

Annons:
dorismatte
9/30/13, 10:05 AM
#1

Hej Crazzysazza!

Det första jag tänkte på när jag läste ditt inlägg var att hon är i en tonårsperiod och kanske därför beter sig underligt. Tänkte väl främst på det där att slita sönder saker. Nu vet jag inte på vilket sätt hon hoppar upp och sliter sönder saker, men hon kanske testar dina gränser?

Angående att hon gör ifrån sig inomhus, så kanske det skulle fungera att låta henne sova i ert sovrum? På så vis kanske hon känner sig "tryggare" alternativt att ni kanske vaknar om hon blir orolig och behöver gå ut?

Min tjej har också seperationsångest vid ensamhetsträning, men har ännu inte kissat inne. Vi sätter upp en kamera och filmar henne för att se vad hon gör under den tid vi är borta. Vi har upptäckt att hon mår bäst av att få sin aktivitetsboll först (då bryr hon sig inte att vi går), hon leker med den ett tag innan hon ger upp och lägger sig någonstans. Hittills har hon inte somnat, men hon ligger/sitter och tittar på dörren från en av hennes bäddar. Hon är tyst och lugn. Har ni möjlighet så testa med kamera och testa vad som fungerar för just Amazone. När ni hittat er grej så kan ni kanske öka upp tiden igen?

Jag skulle nog kontakta veterinär och boka tid, för att utesluta sjukdom (hon kanske inte kan hålla tätt?). Men jag kanske är för nervös och ringer dit för lätt? :P

Observera att detta endast är mina spekulationer och jag är inte på något sätt speciellt erfaren när det gäller hundar. Doris är bara min andra hund och hon är endast 7 månader nu.

Crazzysazza
9/30/13, 10:44 AM
#2

Vi har låtit henne sova inne hos oss och då håller hon sig, men grejen är den att hon ska inte göra det för snart kommer det inte finnas plats för det. Tycker ju hon borde känna sig trygg med sin mamma. Men tydligen inte. Hon sover ju inte helt själv hon har ju resterande 3 hundar med sig. Men hon är den enda som kissar/bajsar.

Hon klättrar upp på bord  och så, och tar grejer för att slita sönder eller äta. Vilket hon aldrig har gjort förut.. Det är väl som du säger en tonårstrots, vet att Myran fick ett bakslag med men inte så här kraftigt… minns dock inte hur gammal hon var.

Amazone är iaf i spökåldern nu det har man märkt skäller till och är nervös på kvälls promenaderna när det börjar mörkna.

Sarah-S
9/30/13, 12:48 PM
#3

#2 Kanske behöver ni ändå ha henne i sovrummet ett tag för att bryta detta beteende? Er hund mår ju uppenbart dåligt av att lämnas ensam även på natten.

Kanske är det en idé att skaffa dagmatte under en tid innan ni hunnit börja om med ensamhetsträningen, varje dag ni lämnar henne och hon fortsätter med beteendet blir det mer och mer inlärt samtidigt som det skapar stress och oro hos hunden

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Crazzysazza
9/30/13, 3:24 PM
#4

Jag är hemma hela dagarna så enda gången vi ska iväg är för att handla mat eller dyligt om hon inte vore så åk sjuk hade hon fått följt med i stället.

Måste försöka lösa det utan att ta in henne i sovrummet maken vill inte ha dom där och det måste man respektera.. Hon har fått sovit i sovrummet en enda natt och det var för att hon var dålig så vi skulle kunna ha koll på henne. Hon är född här och sedan hon var 8 veckor har hon sovit med de andra i "deras sovrum". Och i början gick vi ju så klart upp och ut med dom sen trappade man ner när man märkte att hon inte behövde ut. Tillslut var hon som de andra och i väldigt sällsynta fall då hon inte gjort ifrån sig helt innan natten så gjorde hon på sig. Sen har det kommit och gått i vågor.

dorismatte
9/30/13, 5:09 PM
#5

Okej, lösa det utan att ta in henne i sovrummet. Ni kan ju alltid gå tillbaka till att rasta henne mitt i natten och hoppas på att det går över efter ett tag? Ni kanske har möjlighet att sätta upp kamera/webkamera (jag och mina kameror!) i deras sovrum så ni kan se när det krisar sig för henne. Om det är någon speciell tidpunkt eller händelse som gör att hon gör ifrån sig? :/

Något som liknar förra tanken med kameran är att ni köper in en babymonitor, så ni kan höra hundarna ifrån sovrummet. Då kanske du märker om det blir oroligt där inne. (jag har inga barn än, så jag vet inte hur bra ljudupptagningsförmåga dessa babymonitors har… kanske funkar?)

Hoppas att mina tankar ger dig något i alla fall. Du kanske inte gör just som jag skrivit, men får dig att fundera ut något som passar dig, maken och hundarna! :)

Anna-Helga
9/30/13, 5:44 PM
#6

Pia är i samma ålder och gör också inne plötsligt. Även i vår säng. Det känns ju som nåt slags protest? Jag vet inte heller hur vi ska få henne att sluta? Vi har ju tre tikar i samma ålder, hankar det om dominans? Det är fruktansvärt frustrerande i alla fall.

Annons:
dorismatte
9/30/13, 7:12 PM
#7

Oj, ni också! Då tror jag absolut att det handlar om tonårsperiod :) Hoppas att det går över för er båda (och att Doris inte börjar med sånt när hon kommer upp i den åldern ;) )!

MikaTela
9/30/13, 11:35 PM
#8

Usch säg inte jag har en icke rumsren period att vänta om ca 2 mån. :S

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

Sarah-S
10/1/13, 5:52 AM
#9

Jag tror det är ovanligt att hundarna får en sån period

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Crazzysazza
10/1/13, 8:17 AM
#10

Jag har gått och grubblat idag och tänkt på att jag ska nog testa ge hundarna mat tidigare på kvällen nu får de innan de går och lägger sig. jag kanske måste ändra den rutinen så blir vi förhoppningsvis av med problemet på natten.

Igår hände det inga olyckor inne, och imorse inget heller.

Crazzysazza
10/1/13, 8:18 AM
#11

#6 Då är jag inte ensam ;) Hoppas vi blir av med det :)

dorismatte
4/30/14, 10:40 AM
#12

Hur har det gått? :) Doris fick också något mentalt stillestånd härom veckan och bajsade inne två nätter i rad. Tänkte då på denna tråd och undrade hur det hade löst sig.

För Doris del verkade det bara vara att hon var lite dålig i magen, för det har inte hänt mer sen dess (håller tummarna).

Anna-Helga
5/20/14, 11:58 AM
#13

För vår del löste det sig tyvärr inte, det eskalerade. Hon fick komma till en fodervärd med lugnare miljö utan småbarn och bara en annan hund. men tyvärr blev det inte bättre och även andra beteenden dök upp, aggressivitet mot okända till exempel och annat som verkar stress-relaterat. Uppfödaren säger att en kullbror har visat exakt samma tendenser och att det antagligen är något i linjerna som inte är okej. Familjen som Pia har bott hos har beslutat att låta Pia somna in och jag stödjer dem i sitt beslut eftersom hon absolut inte mår bra. 💔

Annons:
Upp till toppen
Annons: