Annons:
Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 963 ggr
Crazzysazza
2013-09-09 13:56

Nixen mötte en geting

Igår kväll när vi åt kvällsmat så satt nixen och tiggde som vanligt och jag tänker vad konstig hon såg ut. Så skutta hon iväg till husses sida och efter en stund tillbaka till mig och då syndes det ännu mer hela nosen var svullen. Mest på högra sidan och så var det som en extra svullnad på svullnaden. Då förstog jag vad som hade hänt…

Nixen är tokig i våra äpplen som faller nu, och igår innan vi gick in då stog hon och mumsade på ett så hon och en geting måste ha velat haft samma äpple och det fick Nixen sota för.

Jag tyckte Nixen vart varmare än vanligt men kom då på att vi hade kortison tabletter hemma som jag fick förra året när myran försökt äta en geting. Så jag stoppade i henne en sån och sen låg vi och gosade och försökte kyla ner svullnaden lite. Hon var pigg och glad hela tiden och verkade inte direkt besvärad.

Så en orolig matte lät Nixen sova i sängen för att ha koll på henne. Ojoj vad Nixen var glad första gången hon fått sova i sängen. Matte trodde då så klart att jag kommer inte få sova något för hon kommer springa runt en massa. Men då fick matte ett annat problem Nixen skulle ligga så tätt som möjligt gärna mellan benen under täcket. Det var redan varmt så en varm hund gjorde att matte höll på att svettas ihjäl. försökte febrilt rulla ifrån henne men ikke sa nicke nära och varmt ska det vara sa Nixen.

När vi vaknade var lill fia helt återställd iaf :)

Annons:
Anna-Helga
2013-09-09 14:36
#1

Men åh stackars! Ja våra hundar äter också äpplen som galningar, jag har aldrig haft hund tidigare som varit så galen i äpple!

Crazzysazza
2013-09-09 16:01
#2

Inte jag heller.. Nixen är värst men de andra två damerna äter väl lite med border collien äter de inte alls han hjälper bara matte plocka upp dom ifrån marken och kasta dom i äppel korgen för matte har ont i ryggen just nu :) Det är bra att ha hjälpsamma hundar ibland :)

Anna-Helga
2013-09-09 17:05
#3

Haha jaa, dom kan verkligen allt! Det är toppen! Men vi har inte mycket getingar här som tur är!

Crazzysazza
2013-09-09 22:29
#4

Vi har sett 2 st på hela sommaren tills nu när kylan kom då kom det massor med getingar och ilskna är dom med!

Anna-Helga
2013-09-10 07:00
#5

Usch! :(

Crazzysazza
2013-09-10 15:06
#6

Nixen fick nässelutslag i samband med getingsticket.. betyder det att hon är allergisk eller överkänslig mot dom då? Någon som varit med om det tidigare?

Annons:
Anna-Helga
2013-09-10 15:32
#7

Ja eller mot kortison? Alla tål väl inte det kanske? Nä jag har inte råkat ut för det!

Crazzysazza
2013-09-10 19:53
#8

Nej nässelutslagen hade hon innan jag gav henne kortison.

Pratade med veterinären och känner mig lugn nu behöver inte oroa mig för att utesluta henne ur avel osv. Jag smörjde henne med kortison salva idag och nässelutslagen försvann :D Så nu är vi lugna och glada och hoppas på att det inte blir lika illa nästa gång hon stöter på en geting.

Sarah-S
2013-09-10 20:32
#9

Med tanke på att hon fick nässelutslag i samband med att hon svullnad i ansiktet så kan det vara en allergisk reaktion och inte ett getingstick

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Anna-Helga
2013-09-10 20:33
#10

Perfekt! :)

Crazzysazza
2013-09-11 09:45
#11

#9 Man såg vart hon hade blivit stucken så geting stick var det.

Anna-Helga
2013-09-11 10:48
#12

Orm har jag sett nu också i flera dagar. Det är inte kul heller!

Crazzysazza
2013-09-11 13:20
#13

#12 usch och fy för ormar.. Har bara sett snokar här omkring iaf men hua det är inget djur jag gillar..

Annons:
Anna-Helga
2013-09-11 13:49
#14

Hundarna trakasserade en padda i trädgården igår kväll också, har för mig att även de kan vara giftiga?

Crazzysazza
2013-09-11 15:21
#15

Ja om dom slickar på dom så ser dom ut som rabies hundar och börjar dreggla som tusan

Anna-Helga
2013-09-11 15:35
#16

Tror dom bara jagade den och nosade på den, jag räddade den rätt snabbt! :)

Upp till toppen
Annons: