Annons:
Etikettuppfostran-träning
Läst 3949 ggr
DeniseA
2013-06-10 13:53

Stressad valp

Hej, jag har en fråga till er hundkunniga människor här inne. Jag fick för 4 dagar sen hem en liten dvärgpinscher kille på 9 veckor som är jätte härlig. Men tyvärr så är han väldigt stressad av sig och efter att han har lekt, varit ute och när han ska sova eller när något helt enkelt blir för mycket för honom, så börjar han gnälla, bita sig fast i armar och händer så hårt han kan och jucka på mig. Han visar även andra tecken på stress som t.ex att han dricker mycket, gräver och biter i sina tassar. När han gör det när jag försöker få honom att sova så somnar han oftast efter 10-15 minuter. Jag har försökt gå ifrån och ignorera honom när det händer, men då biter han tag i benen på mig och fortsätter. Jag har även försökt att hålla honom i famnen tills han blir lugn, men det fungerar bara tills man släpper honom. 

Jag har försökt ta bort det som stressar honom som kampleker och lekar där han går upp i varv och försökt se till att det är lugnt runt honom, men problemet kvarstår. 

Jag börjar bli väldigt orolig trots att han bara varit hos mig i några dagar.. Så jag undrar om ni vet något om valpar som beter sig så och vad man kan göra åt problemet? 😕

Annons:
skrabbe
2013-06-10 18:34
#1

Hur ser en vanlig dag ut för honom? Det låter som att han är övertrött. Kliandet på tassarna kan vara stress, men det kan också vara allergi. Har du kollat upp så det inte ligger någon sjukdom bakom?

MikaTela
2013-06-10 21:01
#2

Jag fick tänka efter mycket när jag skaffade min valp och bryta henne ibland så hon kom till skott och sova, en valp i den åldern sover ca 20 timmar om dygnet och resterande ska dom äta, kissa, bajsa och lite lek.

Har han svårt att varva ner hade jag gjort en kompost hage bredvid soffan eller där jag mest befinner mig och haft snuttefilt och en skön bädd ev en filt hängande över hagen. Sen stoppat ner valpen där och satt mig på min plats avslappnat. Jag satte även snabbt in kommandot "nu sover vi" för att min valp skulle lära sig att varva ner när jag sa det.

Kom ihåg att hålla dig lugn själv. Det är mycket nytt för honom just nu.

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

Camalis
2013-06-11 06:16
#3

Hur har vardagen sett ut hos uppfödaren? Fråga uppfödaren och kanske kan du finna både svar och hjälp hur just din valp vill ha det när den ska sova. Hos mig är jag noga med att valparna har sin trumfa vrå där ska de sova och äta utan att de blir störda. DP har lätt att gå upp i stress och man måste ge de hjälp att varva ner.

DeniseA
2013-06-14 23:08
#4

Det har blivit bättre med hans stress på bara dagar nu när jag har lärt känna honom mer. Jag går nu ifrån honom och vänder ryggen till när han börjar med sina beteenden och ger honom en leksak eller tuggben. Sen brukar han somna kort därefter. Så det går absolut framåt, och det hinner aldrig utvecklas till stora "anfall" längre! 😊 Jobbar mycket med att han ska kunna sova och slappna av, och ska börja hos en hundtränare på onsdag så jag får mer koll på hur jag ska göra. Håller på att byta till VoH foder då jag också är rädd att han kan ha allergi, och har hört att det ska vara ett bra foder för känsliga hundar. Ska kolla upp det hos veterinären om två veckor då han ska få sin spruta. Tack för era svar! 😄

Sarah-S
2013-06-22 18:13
#5

Det är ytterst ovanligt att valpar på 9-12 v visar tecken på allergi, däremot så ger stress ofta klåda (som är mest ett omriktat stressbeteende) 
Jag tycker inte att du ska hålla på och byta foder och trassla efter att du byt till VoH. Låt valpen få en lugn och trygg miljö tills han blir äldre och det gäller alla förändringar

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Upp till toppen
Annons: