Annons:
Etikettavel-uppfödning
Läst 5640 ggr
Anna-Helga
1/9/13, 8:52 AM

Krav?

Vilka krav bör man ställa på en hund som ska användas i avel? Hälsa, mentalitet, utseende… Vad är viktigast för dig? Att den har stamtavla och att föräldrarna är ögonlysta och patellaundersökta? Att det finns mentalbeskrivning på föräldrarna? Eller att de ser bra ut? Är snälla? Eller kanske bara att hundarna verkar gilla varandra…

Här får vi försöka hålla diskussionen på en bra nivå, inget rätt eller fel, men tala gärna om vad du tycker och anser! Cool

Annons:
monstermash
1/18/13, 2:32 AM
#1

Jag tycker det viktigaste är att aveln är väl planerad. Dvs inte avla på hundarna för att dem är söta och snälla. Jag tycker inte ens det är en godtarbar anledning att ta en kull bara för man vill ha en valp efter sin hund, speciellt inte om det är en hundras som får många valpar. Det är ingen garanti att någon av valparna blir som tiken/hanen ändå. Du sätter trots allt liv på spel, och då bör du kunna finnas för blivande valpköpare och ge dem råd - dvs bör du vara hundkunnig.

En hund som har dålig hälsa, oavsett om det bara gäller att den har känslig mage eller något litet, bör inte sättas i avel. Hundar som inte följer rasstandarden och har skönhetsfel bör inte heller sättas i avel, liksom instabila hundar. Hunden bör ha bra mentalitet, och inte uppvisa tillexempel aggressivitet mot varesig människor, barn eller andra djur, alldeles för osäkra individer bör inte heller sättas i avel. Om hunden kommer ifrån väldigt vanliga gener och inte tillför någonting i aveln bör du inte heller avla, för jag anser att om du sätter en hund i avel bör den ge rasen någonting och hjälpa rasen att förbli stabil och frisk. För att kunna garantera att hunden är frisk, och inte har några dolda sjukdomar så måste man naturligtvis kolla upp hunden, ögonlysa, patellaundersöka etc. Dessutom tycker jag hundar ska HD/ED kollas innan parning på båda avelshundarna. Man bör även gå kurser och vara införstådd i genetik och avel överhuvudtaget. Komplikationer som kan uppkomma under valpningen bör man också ha koll på, så man kan hjälpa tiken.

Man bör även vara beredd att sitta där med 10 valpar som inte går att få sålda. Speciellt om det är en blandraskorsning, eller bara för att "någon kompis vill ha en valp eller en själv" - det finns så många valpar där ute att välja och vraka mellan så finns det ingen efterfrågan på kullen bör den inte tas. Och ibland får man se bort ifrån efterfrågan, titta på hunden som en individ och ställa sig frågan, har den verkligen någonting att tillföra rasen om jag sätter den i avel?

Dessutom, om du anser att din hund är bra på agility och du vill föra den genen vidare, eller om den är bra på spår… Bevisa det! Skaffa meriter, tävla med hunden. Tycker du den passar rasstandarden väl? Ställ ut hunden innan! Det är många som anser att deras hund är finast i världen och skulle ge fina valpar, och det är många hundar som klarar av att söka etc - men som valpköpare är det ännu roligare om föräldrardjuren faktiskt har meriter, så det tycker jag man ska ha innan man avlar, men för mig är det inget krav. Det beror helt och hållet på vad det är för en ras. Har du en jakthund som hatar allt med jakt, så avla inte. Vad har den att tillföra alla andra jakthundar när den inte ens jagar?

Sedan är jag lite tveksam på viss rasavel som innefattar att hundarna som eferliknar standarden så mycket som möjligt inte mår bra och tillexempel har svårt att andas eller för mycket hud. Jag anser inte att dessa individer är friska - för dem mår inte bra. De må vara renrasiga i många fall, men bara för det är inte aveln sund. Så all rasavel är inte seriös, men däremot är det lättare att garantera vad man får för hund genom stamtavla, eftersom man kan göra research och kolla in stamtavlan - till skillnad ifrån en blandras där man aldrig kan garantera någonting.

vallhund
2/4/13, 4:45 AM
#2

Förutom det som # 1 skriver så skall hundar som skall gå i avel vara MH/BPHade.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Geishas
2/6/13, 9:14 AM
#3

#2 Det är inte alltid så lätt att ordna MH BPH då dvärgpinscher inte är en prio-ras. Men visst vore det bra om alla hundar som gick i avel var beskrivna på ngt sätt.

vallhund
2/6/13, 10:15 AM
#4

# 3

Är man med i BK så har man i princip förtur att gå MH, oavsett ras.

Förutom BK så arrangerar OG (ortsgupp Schäfer MH, o de har ibland inte fulla MH, när jag gick på ett med min icke bruksras så var där även en liten vnthund som gick. Italienare?

Rasklubbar kan oxå anordna MH, likaså uppfödare, bara att ragga upp BBedömare, sereterare o spöken, sen hyr man en MH bana, så har skett inom RR klubben.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

skrabbe
2/6/13, 4:33 PM
#5

OM jag skulle låta Pingu gå i avel skulle jag vilja att han minst uppfyllde följande:

*Att han har en bra mentalitet och att detta bevisas/styrks med ett BPH och/eller MH. Det skall inte finnas några överdrivna rädslor och hotbeteenden, inte heller någon ljudrädsla eller kvarrsökning skall kvarstående rädslor.

*Att hälsan är god och att han är fri från eventuella ärftliga sjukdommar. Ögonlysning skall genomföras regelbundet, patella ska undersökas och vara UA. Skulle han gå i avel ser jag helst också att han först röntgas för att även se att allt är ok på den frånten (höfter, armbågar och eventuellt rygg).

*Han skall ha något att tillföra rasen.

skrabbe
2/6/13, 4:36 PM
#6

Tillägg: Tiken skall givetvis uppfylla samma kriterier också samt ha en stamtavla som ihop med min hanse blir en intressant kombination med friska linjer bakom sig.

Annons:
Camalis
2/11/13, 12:05 AM
#7

Jag har anordnat MH och BPH i mitt kennelnamn och MH är näst intill omöjligt att anordna då folk inte vill lägga en hel dag som figurant för fjuttiga pengar.

BPH var däremot enklare och var välmottaget av arrangerad klubb.

Jag tycker inte något ska uteslutas vad gäller avel, hälsa, mentalitet och exteriör.
Man ska vara medveten om att alla tester och undersökningar man gör på sin hund är för dagen/stunden.
Att träffa hanen/tiken innan avel är A och O. Det som MH/BPH/utställning säger behöver långt ifrån säga hela sanningen om hunden.

Om man väljer att ta en kull valpar så får man vara bered att stå kvar med någon hund/valp i väntan på rätt hem.
Att ta en kull för att bara sälja ut de och reducera priserna allt eftersom leverans dagen närmar sig anser jag inte rätt och rimligt.

Som sagt detta är mina åsikter och tankar vad gäller avel, tester mm

Anna-Helga
8/5/15, 10:55 AM
#8

Puffar lite här, tycker det är ett intressant ämne!

vallhund
8/5/15, 1:13 PM
#9

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: